marți, 11 septembrie 2012

Tunelurile secrete ale Bucureștiului

Zeci de kilometri de tuneluri străbat Capitala pe dedesubt, fie că e vorba de cele construite încă din Secolul VIII, fie de cele construite de Ceaușescu.


Catacombe, Sursa foto: Reptilianul.blogspot.ro
Catacombe, Sursa foto: Reptilianul.blogspot.ro



Primele catacombe ale Bucureștiului ar data din secolul VIII și se află sub centrul vechi al orașului, de la Cișmigiu până la Mitropolie, dar și către Bellu și Mănăstirea Antim, susține sport.ro.
Ceaușescu ar fi construit, însă, o rețea importantă de tunele, chiar mai extinsă decât cea veche a orașului, susține istoricul Dan Falcan. La Piata Revolutiei exista o retea de catacombe prin care poti circula cu barca. Culoarele sunt betonate si prin ele curge un rau subteran cu un debit de 1.5 metri cubi pe secunda.
"Labirintul subteran vechi al orasului pare neinsemnat pe langa cel construit din ordinul lui Ceausescu. Datele mi-au parvenit de la militarii care au intrat in subteranele fostului Comitet Central, actualul Senat la Romaniei, respectiv de la maiorul Gheorghe Grigoras si capitanul Nicolae Grigoras, de la unitatea speciala de lupta antiterorista. Ei au intrat in aceste catacombe chiar pe 25 decembrie 1989, impreuna cu un grup de genisti si pirotehnisti.
In urma unor cercetari ulterioare a reiesit ca ramificatiile subterane au corespondenta cu circa 80 de obiective din Bucuresti, cum ar fi cladirea ASE, Casa Enescu, Opera Romana etc. Subliniez, relatari sunt ale unor ofiteri din cadrul armatei. Lucru foarte interesant, nimeni nu neaga existenta acestor cai de navigatie secrete, dar cand am incercat sa le exploram, nu ni s-a permis pe motiv ca... nu se poate", explica muzeograful Dan Falcan.
Casa Poporului are cel putin opt tuneluri de fuga si doua buncare antiatomice. Totul este proiectat sa reziste la un cutremur devastator de chiar 9 grade Richter, la atacuri repetate cu rachete performante si la doua bombe atomice lansate succesiv. Aici, diafragma zidurilor este de 1,4 metri.

Arhitectul lui Ceaușescu, despre tunelurile secrete
Arhitectul Camil Roguski, cel care a facut practic parte din familia Ceausestilor, a vorbit la începutul anului pentru Ziare.com despre tunelurile subterane prin care circula Ceausescu.
Metroul prezidential, sustine Roguski, a fost construit in secret de armata pe vremea lui Ceausescu, a fost tinut in secret si a fost folosit tot in secret.
"El nu circula ca toti oamenii, pe strada, mergea prin tunel, pe sub pamant. Avea traseu subteran de la Comitetul Central de-atunci, (in care acum functioneaza Ministerul de Interne - n.red.) si pana la Sala Palatului", a spus arhitectul.
Acesta a subliniat insa ca reteaua subterana nu se oprea doar la metrou, ci se putea circula si cu masina. Pe langa Cotroceni, sustine arhitectul, in statia de sub Ecran Club, in statia de metrou Politehnica, porneste o cale de acces pentru masini.
"Va dati seama ca, la intreaga retea a metroului presedintilor, acela nu era singurul tronson de sosea subterana", a adaugat arhitectul.


Sub fostul CC exista mai multe cai de acces, la nivelul subsolului doi. In decembrie 1989, tunelul care era liber, accesat cu un lift personal, si care ar fi trebuit sa-i asigure iesirea lui Ceusescu trecea pe sub CC, CC-UTC, Bdul Magheru, Intercontinental si facea legatura cu tunelurile tehnice de langa statia de metrou <>. Nu este un secret ca majoritatea statiilor de metrou au fost astfel construite încât sa poata fi folosite ca adaposturi antiatomice. Sub tunelul propriu – zis exista o retea de buncare si tuneluri mai mici, tehnice, care sunt ca un paienjenis sub Bucuresti.

Prin aceste tuneluri se poate circula comod cu un anumit mijloc de transport electric. Se putea ajunge, urmând paralel traseul metroului, pâna la Palatul Primaverii unde exista un buncar central, de coordonare strategica . Din acest buncar, legatura era un tunel secret la care a lucrat, timp de trei ani, prin anii 80, o echipa de mineri de la Petrila. Legatura subterana ajungea la o amenajare de la Lacul Herastrau unde exista permanent o salupa rapida pregatita sa-l transporte pe un alt mal si unde astepta o masina cu destinatia Clinceni – aerodrom. Daca Ceausescu ajungea în subteranele de sub CC, avea posibilitea sa ajunga, foarte usor si rapid, în orice punct de la periferia Capitalei", a precizat Roguski.
O harta incompleta a tunelurilor secrete din Bucuresti a fost facuta de un pasionat de explorari urbane - vezi foto.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu